Ja, inte riktigt från början, på adress Järnvägsgatan 1 låg ju Centralpalatset, det förtjänar ett eget inlägg men inte nu.

Vi börjar istället på Järnvägsgatan 3, det lilla lägre huset som bland annat inrymde kaféet Tysta Marie. Vad var då det? ”Pensionat, Café, Matsalar, Läsesalong med Konversationssalong och Lånbibliotek” enligt Stadslexikon.
Det startades folkskollärarinnan Nanny Palmkvist och husföreståndarinnan Wilhelmina Hjertstrand. De flyttad hit år 1893.

Och visst ser man Centralpalatset där till vänster i bild. Stod klart 1897.


Ett vykort daterat 1903 visar att nu är Sparbanksbyggnaden uppförd på adressen. Den fastigheten stod klar 1898 och finns med än idag.

Järnvägsgatan gör skäl för sitt namn, gott om spår är det.


Denna bild från kanske början av 1950-talet visar i stort sett samma sak som bilden ovan.

Dock har det tillkommit några intressanta bilar i förgrunden. Jag har bland annat med hjälp av Google Image Search kommit fram till att bilarna är följande, från vänster:
– Opel Olympia 1950-1953.
– Därefter en för mig tidigare okänd bil, en Hotchkiss Anjou.
– Renault 4 CV, har viss likhet med Morris Minor, det måste medges,
– Längst ut till höger en Ford Super Deluxe Tudor Sedan 1946.


Här är en intressant bild. De två husen på denna bild har inte funnits, det är antagligen ett arbetsmaterial som visar på hur en framtida förändring skulle kunna se ut.

Synd att dessa planer inte blev förverkligade…


Här är en bild från 1972 och här har rivningen av de två södra fastigheterna i kvarteret påbörjats. Dessa har som synes på de andra bilderna inrymt välkända affärer som Hefoma och Buttericks.


Här är en bild från juni 2025. Ersättaren till de två rivna fastigheterna stod klara 1974, arkitekt var Sparbankernas arkitektbyrå.

Det är mycket att smälta…