På bilden överst ligger ser man hjulångaren Gyfle som liksom systerfartyget Gefion byggdes 1874 av den danska skeppsbyggaren Burmeister & Wein.


Här är en annan bild när hon ligger vid kaj i inre hamnen i Helsingborg. Enligt uppgift från Vikens Sjöfartmuseum trafikerade hon sträckan Köpenhamn, Helsingborg och Mölle. På bilden ser man också tre roddbåtar av typen fyror med styrman glider fram i inre hamnen.


Att arbeta på ett skeppsvarv under denna period var sannolikt både slitsamt, varmt och farligt om man ska tolka denna bild på en målning från varvet.


Systerfartyget hette som sagt Gefion som även är en figur ur nordisk mytologi.
Det fartyget kolliderade den 19 januari 1901 med ångbåten Hven. Gifeon låg still och signalerade i den kraftiga dimman. Manskapet på Hven hörde signalerna och tog ut kurs efter det. Det man inte visste var att Gifeon låg still och kollisionen var ett faktum.

De 30-tal passagerarna kunde räddas över till Hven som var relativt oskadd så när som intryckta plåtar. Gifeon sjönk inom 8-10 minuter och kom att ligga på 5-6 famnars djup. En svensk famn är 6 fot = 3 alnar = 1,78 meter.

Fartyget var transportör av ”Snällpost”, post med fastställd leveranstid. Posten bärgades dagen efter, se bild lite längre ner.

Här är en bild från bärgningen som skedde 2 juli 1901. Fartygen kom att repareras och var åter i drift året därpå.


Olyckspost är ett begrepp som kanske en del känner till. Jag hade aldrig hört talas om det förrån jag hittade detta intressanta vykort där man har stämplat att det är, i detta fall, bärgad post från ett fartyg som har förlist.


Här är ytterligare några fina bilder på Gefion.



Vill man kika på vad HD skrev om olyckan dagen efter kan man klicka på denna länk, https://bit.ly/4my5TCL
Här finns även intressant information om Skånebankens nya fastighet i det som idag kallas Oskars Trapps plats nedanför Rådhustrapporna.